onsdag 27 april 2016

Boken: Den unge, den gamle och havet över Atlanten i en Vega

Sven Yrvinds böcker brukar vara läsvärda här kommer ett intryck av boken. För er som inte känner till Sven sen tidigare är han en långseglare som konstruerar och bygger sina egna båtar. En finurlig klurig man som undertecknad gillar.

Den unge, den gamle och havet över Atlanten i en Vega
Av Yrvind & Grahn



Här några pärlor så du får en känsla av boken. Boken utgiven av Norstedts.

//s22 Yrvinds ledstjärna, bra sådant. //
”Min ledstjärna är litet, enkelt och billigt.”


//s23 //
”Vad fick mig att erbjuda min hjälp? Två saker. För det första att han, 19 år gammal, hade haft tre jobb och själv tjänat ihop till sin egen båt, plus reskassa, när så många här i samhället, inte bara tonåringar, inte ens har pengar kvar vid månaden slut – om de över huvud taget jobbar.”



//längre ner samma sida, s23 , en livsinställning kompatibel med min egen //
”Dessutom var ju en förutsättning att första intrycket visade att vi skulle kunna komma bra överens och att han hade en livsinställning kompatibel med min egen.


//s30 //
””Venture betyder typ ’resa med oviss utgång.’””


//s44 //
”Problemet med produktionsbåtar är att konstruktörer, försäljare, konsumenter och nu, med fritidsbåtsdirektivet, myndigheter utgår ifrån att de inte ska kapsejsa. Det är lika dåraktigt som att utgå ifrån att bilar aldrig ska krocka. Segelbåtar kapsejsar i hårt väder, stora som små, och hårt väder råkar man förr eller senare ut för. På samma sätt som att bilar förr eller senare krockar.”


//längre ner samma sida, s44. Håller helt med!//
”Jag anser att rep och knutar är underskattade.”



//s63, klokt //
””Det här var mycket snyggare. Funktionen gör att man får förtroende för det som man har byggt. Har man förtroende för något så är det snyggt.” ”


//s98 //
”När en båt kör in i bassängen tränger den undan lika mycket vatten som motsvarande dess vikt – allt enligt Archimedes. Jämvikt kvarstår därför alltid, oavsett  om båten som kör in i bassängen är jättestor eller pytteliten, om den väger mycket eller är lätt.”


//s117 om böcker och dess värde //
”Jag hade förklarat att böcker hjälper läsaren att orientera sig i världen och kan lösa hans problem. Jag förklarade vidare att för varje problem finns det en bok som handlar om det. Till exempel: Vill man åka till Frankrike finns det en bok om det, vill man bygga en radiomottagare finns det en bok om det, vill man veta hur livet efter döden är finns det en bok om det. Dessutom, tillade jag, är böckerna skrivna av världens klokaste män.”


//s128, bra att veta info //
”Citroner håller sig bäst av all frukt, upp till ett år. Man kan ”krydda” med dem eller göra saft. Efter någon månad till havs är det toppen.”


//s143 //
”När vi startade vår segling valde vi bort möjligheten att kommunicera med land. Vi ville inte att vår frid skulle störas. Dagens människa bombarderar ständigt hjärnan med budskap: tv, radio, tidningar, reklam, mobiltelefoner, internet, det är ingen hej på hur alla vill påverka och styra oss åt något håll. Våra stenåldersgener är inte skapade för den sortens liv. Det är bra att få leva i stillhet, om än bara ett kort tag. En havssegling ger en sådan möjlighet.”


//s148 //
”Yrvind brukade alltid säga att: ”Är det någonting man undrar över så finns det nästan garanterat en bok om det. Och boken är med stor sannolikhet skriven av en av de mest kunniga inom området.”


//s149 //
”För många är en Atlantsegling en besvikelse. De har långtråkigt och tristessen är ständigt närvarande. Jag vet varför. De har gjort det för komfortabelt för sig och har för få beslut att fatta, samtidigt som de plötsligt utestängs från den överstimulering som det moderna samhället ger dem i form av tv, shopping, fester och annat. Båttidningarna är fulla av sådana berättelser. Vi människor är de enda djur som har tråkigt, bortsett från de djur vi berövat dess frihet.”
Jag tycker kanske att det hör till den sämsta av Yrvinds böcker, men ändå trevlig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar