onsdag 1 juli 2015

Boken: Slut på ursäkter av Wayne W. Dyer

För ganska länge sen läste jag boken om att bryta med sitt tankemönster. Jag vill minnas att jag tyckte boken var bra. Nedan följer några texter.

Bokutdrag från boken


Slut på ursäkterna! – Bryt vanemässiga tankemönster
Av Wayne W. Dyer


//s 27 //

”En kort text ur Dhammapada* ger en känsla för den resa vi gör på väg mot vår egen inneboende perfektion och insikten om oss själva. Ta in denna djupa visdom och införliva dess budskap med vår moderna förståelse för genetik och memetik. ”Allt vi är, är resultatet av det vi har tänkt. Det byggs på våra tankar. Det utgörs av våra tankar. Om man talar eller agerar utifrån en ren tanke följs man av lyckan, likt en skugga som man inte kan bli av med.”
//s 42, precis i början av kapitel 3, Ursäktskatalogen //
Inget faktum är så uppmuntrande som människan obestridliga förmåga att lyfta sitt liv genom en medveten strävan.
Ur Walden av Henry David Thoreau
Jag känner en tydlig samhörighet med Henry David Thoreau när jag upplever naturen vid Waldendammen i Massachusetts. Jag har besökt hans hem i Concord många gånger, mediterat vid hans skrivbord och vilat på hans säng för att förstärka den magiska förbindelsen. Citatet ovan har så stark innebörd för mig att det faktiskt påverkade skrivandet av den här boken.
Jag har ibland anklagats för att vara en Kulla-Gulla som erbjuder hopp till dem som inte har något. En del tycker jag är naiv med min filosofi om människans förmåga att lyfta sitt liv till högre nivåer av frid, kärlek och glädje. Men jämförelsen med Kulla-Gulla är ingenting som stör mig. Vad kan vara mera inspirerande än någon som växer upp föräldralös i fattigdom och ändå är så positiv och kreativ? Om jag ska jämföras med någon tycker jag nog snarast att det är positivt att jämföras med Kulla-Gulla, och jag tror att många av Thoreaus samtida kan ha betraktat honom på ungefär samma sätt.
Thoreau lämnade människans fördärvade värld för att leva i naturen med träd, djur och vädret som lärare. Han upptäckte en extatisk medvetenhet om det liv som strömmar genom hela jorden, och det var //s43// detta som gjorde honom så optimistiskt inställd till hela mänsklighetens potential. Hans budskap är i grunden detta: Inse att det finns en okänd och extatisk aspekt av din existens. Var medveten om att detta gudomliga element är en del av dig själv. Börja lita på din underliggande natur genom att bli medveten. Med andra ord: ursäkter, vik hädan!”
//s 67 //
”Min rädsla grundade sig i min bristande tillit till mig själv, och den hämtade sin kraft i tankevirus från hela mitt liv. Men när jag lade om kurs från rädsla till kärlek hände något fantastiskt som befriade mig från de gamla tankemönstren: Jag såg hur jag vilade i famnen på en kärleksfull närvaro. ”
//lite längre ner samma sida//
"Rädslan knackade på dörren. Kärleken svarade, men det fanns ingen där."
  //s 86 //
”Genom att hålla fokus på det jag har för avsikt att skapa, genom att tro på att universum förser mig med det jag behöver och genom att veta att jag är värdig att ta del av källans överflöd har jag fortsatt att dra till mig välstånd. Och min avslappnade inställning till det som kommer till mig – att jag inte vill ha mer och mer – gör det lätt att släppa taget. Det som fortfarande är ett mysterium för så många är en enkel sanning för mig.

Lev i ett tillstånd av tacksamhet, och låt det vördnadserbjudande men oförklarliga Tao fortsätta att göra ingenting och lämna ingenting ogjort. Fokusera på det du har och hur tacksam du är för det i stället för att be om mer – vilket förutsätter brister och därför skapar en vibration som matchar vibrationen hos fler brister."
Wayne W. Dyer - Slut på Ursäkterna - Bryt vanemässiga tankemönster.
Wayne W. Dyer - Slut på Ursäkterna - Bryt vanemässiga tankemönster.

Genom att hålla fokus på det jag har för avsikt att skapa....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar