Visar inlägg med etikett Boktips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Boktips. Visa alla inlägg

torsdag 7 april 2016

Dygdteori och abort, av Rosalind Hursthouse

Fortsätter med en annan intressant text som jag skrivit av några delar av, så ni ska få en känsla vad den handlar om. Rosalind går bland igenom premissen som förser oss med en specifikation av rätta handlingar.

Dygdteori och abort, av Rosalind Hursthouse (utdrag från boken ”Vad är Moralisk Rätt?” av Henrik Ahlenius
”Virtue Theory and Abortion”, Philosophy & Public Affairs, vol. 20, 1991, s. 223-46. Övers. Frans Svensson

Ytterligare en text hittad i den här boken "Vad är moralisk rätt?" en sammanställning av olika moraliska texter av Henrik Ahlenius
//s210-211 //
“Vi börjar med en premiss som förser oss med en specifikation av rätta handlingar:
//fortsätter nästa sida //
P.1. En handling är rätt om och endast om den är i överensstämmelse med en moralisk regel eller princip.
Detta är en helt och hållet formell specifikation som skapar en länk mellan begreppet rätt handling och moralisk regel, men den ger ingen vägledning förrän man vet vad en moralisk regel är för något. Vad teorin behöver därnäst är därför en premiss om detta:
P.2. En moralisk regel är en regel som ...
Historiskt sett skulle en acceptabel utfyllnad av P.2 kunna ha varit
(i) är oss ålagd av Gud
eller
(ii) är påbjuden av naturrätten
I sekulariserade varianter (naturligtvis inte skilda från Gud som varande rent förnuft och universaliteten hos naturrätten) erhåller vi utfyllnader som
(iii) är oss ålagd av förnuftet
eller
(iv) är rationellt påbjuden
eller
(v) skulle kräva universellt rationellt accepterande
eller
(vi) är sådan att alla rationella varelser skulle välja den

//s212 //
”Låt oss nu betrakta hur en dygdteoretisk stomme ser ut. Den börjar också med en specifikation av rätta handlingar.
P.1. En handling är rätt om och endast om den är vd en dygdig agent skulle utföra under de rådande omständigheterna.1”
//fortsätter lite längre ner, samma sida, s212 //
”P.1a. En dygdig agent är någon som handlar dygdigt, det vill säga någon som besitter och utövar dygderna.”
//fortsätter igen lite längre ner, samma sida, s212 //
P.2. En dygd är ett karaktärsdrag som en människa behöver för att blomstra eller leva väl.
Denna premiss etablerar en begreppslig länk mellan dygd och blomstrande (eller leva väl eller eudaimonia).”

//213 //
”Ingen dygdteoretiker kommer att låtsas att begreppet om mänskligt blomstrande är lätt att förstå. Jag kommer här inte ens att påstå (även om jag skulle göra det i annat sammanhang) att det inte är mer oklart än begreppen rationalitet och lycka, eftersom vår vokabulär var mer begränsad, så skulle vi kanske, faute de mieux, kunna kalla det för (mänsklig) rationell lycka, och därigenom avslöja att det har åtminstone några av de båda övrigas svårigheter.”
//längre ner samma sida, s213 //
”Varje dygd genererar en påbjudande instruktion (handla rättrådigt, vänligt, modigt, ärligt, etc.) och varje last ett förbud (handla inte orättfärdigt, grymt fegt, oärligt, etc.).”

//s214 //
”Hjälpsamhet eller välvilja är till exempel den dygd vars innehåll har att göra med det goda eller skada, och dessa är båda relaterade till begrepp om det som är värdefullt i livet, det gynnsamma, och det lustfyllda. Om jag har en felaktig uppfattning om vad som är värdefullt, gynnsamt och lustfyllt, så har jag en felaktig uppfattning om vad som är gott och vad som är skadligt för mig själv och andra, och även om jag har den bästa vilja i världen kommer jag att sakna dygden hjälpsamhet, som innebär att man handlar på rätt sätt.”

//s215 //
”På samma sätt vet dygdteoretikerna att de vill att rättrådighet, hjälpsamhet, trofasthet, mod, och så vidare, ska inkluderas bland de karaktärsdrag som behövs för eudaimonia.”
//fortsätter lite längre ner samma sida, s215 //

”Det är allmänt känt”, brukar det sägas, ”att dygdernas krav kan komma i konflikt med varandra; barmhärtighet kan mana mig att göra slut på det hemska lidande för en person i min vård genom att döda honom, men rättrådigheten bjuder mig att låta bli. Att tala om för min bror att hans fru är otrogen vore ärligt och lojalt, men det skulle vara hyggligare att hålla tyst om det. Så vad bör jag göra?”

//s216 //
”Att handla rätt är svårt och kräver mycken moralisk visdom, och det relevanta adekvans-villkor som dygdteori uppfyller är att den bör innehålla en förklaring till en sanning uttryckt av Aristoteles,7 nämligen att moralisk kunskap – till skillnad från matematisk kunskap – inte kan erhållas endast genom  att närvara vid lektioner och vanligtvis inte återfinns hos människor som är för unga för att ha hunnit skaffa sig någon större erfarenhet av livet. Det finns unga matematiska genier, men sällan, om någonsin, unga moraliska genier och detta visar //s217 //oss något viktigt om den typ av kunskap som moralisk kunskap är. Dygdetik bygger in detta direkt just genom att uttrycka sina regler i termer vars tillämpning verkligen kan kräva det mest finkänsliga omdöme.”
//längre ner samma sida, s217 //
””Vad bör jag göra?” Föreställ er en person som är ”ung till karaktären” som Aristoteles uttrycker det, som har tillämpat de relevanta begreppen men nu anser sig vara i en konflikt; i själva verket har hon tillämpat begreppen felaktigt och konflikten är blott skenbar. Då kommer hon inte att vara förmögen att avgöra vad hon ska ta sig till om hon inte känner till någon dygdig agent som hon kan be om vägledning. Men hennes dilemma är (ex hypothesi) ett resultat av hennes brist på visdom och precis vad dygdteori förväntar sig. Någon som till exempel tvekar inför huruvida hon ska avslöja en smärtsam sanning och tänker att det vore hyggligt men oärligt eller orättrådigt att ljuga, kan med avseende på de rådande omständigheterna behöva inse, inte att hygglighet är mer (eller mindre) viktigt än ärlighet och rättrådighet, och inte att ärlighet och rättrådighet ibland kan kräva att man handlar ovänligt eller grymt. Däremot behöver hon inse att man inte är hygglig mot människor genom att dölja denna typ av sanningar från dem trots att de är smärtsamma. Detta är den typ av förhållanden (jag använder det endast som ett exempel) som människor med moralisk visdom vet något om, vilket inbegriper ett korrekt tillämpande av hygglighet och som människor utan sådan visdom har svårt med.”
 //s220 //
”Kärlek och vänskap överlever inte om de inblandade ständigt skulle insistera på sina rättigheter, inte heller lever människor gott så länge de tror att det skulle vara av största betydelse att de får vad de har rätt till; de skadar andra och de skadar sig själva.”
//lite längre ner samma sida, s220 //
”För dygd sägs inbegripa kunskap och den del av denna kunskap består i att ha den rätta attityden till saker. ”Rätt” betyder här inte endast detsamma som ”moraliskt rätt” eller ”lämplig” eller ”trevlig” i vår moderna mening; det betyder ”korrekt, sann”. Man kan inte ha den rätta eller korrekta attityden till något om attityden baserar sig på eller inbegriper falska trosföreställningar.”
 //s227 //
”Den dygdiga kvinnan (vilket här givetvis inte betyder ”den kyska kvinnan” utan ”en kvinna med dygderna”) har sådana karaktärsdrag som styrka, oberoende, bestämdhet, beslutsamhet, självförtroende, ansvarskänsla, allvarsamhet och självbestämmande – och ingen, tror jag, skulle kunna förneka att många kvinnor blir gravida under omständigheter i vilka de inte kan välkomna eller leva med tanken att få detta barn, just på grund av att de saknar ett eller flera av dessa karaktärsdrag.”

söndag 27 mars 2016

Bokutdrag - Vad är moraliskt rätt? Robert Nozick – individens rättigheter

I kursen Etik 7,5 hp som jag just nu läser ingår litteratur olika form om olika moraliska teorier. Där ingår olika texter om vad som är moraliskt rätt. Jag fick därmed äntligen tillfälle att läsa lite av Robert Nozick som jag hört nämnas i andra sammanhang då och då.

Det är en text som bygger vidare lite på Ayn Rands tankar och jag tycker texten var helt klart läsvärd. Här kommer ett litet bokutdrag så du får en känsla.













Bokutdrag - Vad är moraliskt rätt?, Texter i normativ etik i urval av Henrik Ahlenius.
//s63, Robert Nozick – individens rättigheter,
Anarki, stat och utopi, Timbro, Stockholm, 2001, s.21, 61-71, 205-22, 225-33. Övers. Margareta Eklöf. //
”Positionen som denne företrädare för den ultraminimala staten intar kommer att vara konsistent, om hans rättsuppfattning hävdar att ens egna rättigheter kränks av att man tvingas bidra till någon annans välfärd, medans ens egna rättigheter inte kränks av att någon annan inte förser en med sådant man är i stort behov av, däribland sådant som är nödvändigt för att ens rättigheter skall skyddas.”
//s65 //
”Individuellt väljer vi ibland att undergå någon smärta eller göra något offer för ett högre syfte eller för att slippa ett större ont: vi går till tandläkaren för att inte behöva få mer ont längre fram, vi gör en del obehagligt arbete för dess resultats skull, vissa håller diet för att förbättra hälsa eller utseende, några sparar för att ha något att leva på när det blir äldre. I samtliga fall bär man en viss kostnad för det större godas skull. Varför inte på liknande sätt anse att några personer måste bära vissa kostnader som gynnar andra, för det större samhälleliga godas skull? Men det finns ingen samhällelig enhet som undergår något offer för sitt eget goda. Det finns bara enskilda personer, olika enskilda personer, med sina egna enskilda liv. Att utnyttja en av dem till andras förmån är att utnyttja honom och gynna de andra. Ingenting annat.”
//lite längre ner samma sida, s65 //
”Tal om ett större samhälleligt gott döljer detta. (Avsiktligt?) Att utnyttja en människa på detta sätt tar inte hänsyn till och respekterar inte tillräckligt mycket det faktum att hon är en enskild person5, att detta är hennes enda liv. Hon får ingenting av något överbalanserande gott av sitt offer, och ingen har rätt att tvinga detta på henne, minst av allt en stat eller en regering som kräver hennes lojalitet (vilket andra individer inte gör) och därför måste förhålla sig skrupulöst neutral mellan sina medborgare.”
//samma sida, s65, längre ner //
”Den enes liv kan inte uppvägas av den andres så att resultatet blir ett större totalt samhälleligt gott. Att några av oss offras för andra kan inte rättfärdigas. Denna grundläggande idé, att det finns olika individer med var sitt liv och att därför ingen får offras för andra, ligger till grund för de moraliska sidorestriktioner, men det leder också, enligt min uppfattning, till en libertariansk sidorestriktion som förbjuder aggression mot andra.”
//s66 //
”En icke-aggressionsprincip anses ofta vara riktig för relationerna mellan nationer. Vilken skillnad kan man då göra mellan suveräna individer och suveräna stater som gör att aggression tillåts mellan individer? Varför får individer gemensamt, genom sin regering, handla mot någon på ett sätt som ingen nation får tillämpa på en annan? Om något finns det starkare skäl för icke-aggression mellan individer.”
//s68 //
”Det finns ingen central fördelning, ingen person eller grupp som har rätt att kontrollera alla resurser och bestämma hur de skall portioneras ut. Vad var en får, får han av andra som ger honom det i utbyte mot något, eller som en gåva. I ett fritt samhälle kontrollerar olika personer olika resurser, och nya tillgångar uppstår ur människors frivilliga byten och handlingar. Det förekommer inte mer fördelning av andelar än det förekommer fördelning av äktenskapspartner i ett samhälle där alla fritt väljer vem de gifter sig med. Det totala resultatet är produkten av många individuella beslut, som de enskilda individerna har rätt att fatta.”
//fortsätter längre ner s68 //
”Om världen var fullständigt rättvis skulle följande induktiva definition uttömmande täcka ämnet rättmätigt innehav:
En person som förvärvar ett innehav i enlighet med principen om rättmätigt förvärv har rätt till innehavet.
En person som förvärvar ett innehav i enlighet med principen om rättmätig överföring, från någon annan som har rätt till innehavet, har rätt till innehavet.
Ingen har rätt till ett innehav utom genom (upprepade) tillämpningar av 1 och 2.
Den kompletta principen om distributiv rättvisa skulle helt enkelt innebära att en fördelning är rättvis, om var och en har rätt till de innehav han har enligt fördelningen.
En fördelning är rättvis om den uppstår ur en annan rättvis fördelning med legitima medel. De legitima medlen för att gå från en fördelning till en annan specificeras av principen om rättmätig överföring.”
//längst ner på sidan 69 fortsätter Nozick //
”Inte alla verkliga situationer uppkommer i enlighet med de båda principerna om rättmätigt innehav: principen om rättmätigt förvärv och den om rättmätig överföring. Vissa människor stjäl från andra, eller bedrar dem eller //vänder blad, s70 // gör dem till sina slavar, genom att tillgripa det de producerar och hindra dem från att leva som de vill, eller utesluter med tvång andra från konkurrera i byten. Inget av dessa är något tillåtligt sätt att gå från en situation till en annan. Och vissa personer förvärvar innehav med hjälp av medel som inte sanktioneras av principen om rättmätigt förvärv.”

onsdag 15 juli 2015

Bokutdrag – Den kvinnliga hjärnan

Så här ser boken ut. Den Kvinnliga hjärnan.
För oss som försöker förstå skillnaderna
Bokutdrag – Den kvinnliga hjärnan
Av Louann Brizendine

Boken förklarar varför vissa uppfattas som pojkflickor och varför vissa blir homosexuella. Det finns många igenkänningsfenomen och boken ökar förståelsen varför människor agerar som vi ibland gör. Boken går också igenom vissa delar av hjärnan och dess primära funktion, tex centrum för omdöme, (kontroll av känslor och impulser, pre frontala cortex). Det är den biten av hjärnan man försöker aktivera/stimulera vid meditation (står dock ej i boken).
Läsvärd. Annars skulle jag inte ta upp den här. :-)

Några utdrag från boken:



//s8 //
”Men när östrogenet flödar i den kvinnliga hjärnan, börjar kvinnor fokusera intensivt på sina känslor och på att kommunicera – prata i telefon och träffa sina tjejkompisar på stan. Vid samma ålder, när testosteronet tar över den manliga hjärnan, blir pojkarna mindre kommunikativa och börjar bli besatta av att komma någon vart – både inom idrotten och i baksätet på bilen. Vid den tidpunkt då pojkar och flickor börjar staka ut sina karriärer, börjar flickor förlora sitt intrese för sysselsättningar som kräver mer av arbete i avskildhet och mindre av samverkan med andra, samtidigt som pojkar gärna drar sig tillbaka till sina rum för många ensamma timmar framför datorn.”
//s26 //
”Studier visar att flickor turas om tjugo gånger mer än pojkar, och deras låtsaslekar handlar vanligtvis om samverkan i omvårdande och omhändertagande relationer. Bakom detta beteende ligger en typisk kvinnlig hjärnutveckling. Flickors sociala agenda, uttryckt i lekar och bestämd av deras hjärnors utveckling, går ut på att bilda nära, parvisa förhållanden. Pojkars aktiviteter, å andra sidan, handlar vanligvis inte om relationer – de handlar om själva leken eller leksaken, samt om social rang, makt, försvar av territorium och fysisk styrka.
I en engelsk studie från 2005 jämfördes kvaliteten hos fyra år gamla pojkars och flickors sociala relationer. Denna jämförelse innefattade en populäritetsskala med vilken de bedömde hur många andra barn som ville leka med dem. Flickorna vann lätt. Alla dessa fyraåringar hade fått sina testosteronnivåer uppmätta i livmodern när de var mellan tolv och arton veckor gamla, den tid då deras hjärnor utvecklades till manliga eller kvinnliga. De med de lägsta testosteronnivåerna hade de bästa sociala relationerna vid fyra års ålder. Det var flickorna.
Studier av icke-mänskliga honprimater tyder också på att dessa könsskillnader är medfödda och kräver de rätta hormonbefrämjande åtgärderna. När forskarna blockerade östrogen hos unga honprimater under den infantila puberteten, utvecklade honorna inte sitt vanliga intresse för nyfödda ungar. När forskarna dessutom injicerade kvinnliga primatfoster med testosteron, visade det //s27 // sig att injicerade honorna var mer förtjusta i våldsamma lekar än genomsnittliga honor.”
//s39 //
”Östrogenets ebb och flod under menstruationscykeln medför en veckovis förändring av denna känslighet för psykologisk och social stress. Under de två försa veckorna av cykeln, då östrogenet är högt, är det mer troligt att flickan är socialt engagerad och avslappnad i andras sällskap. Under cykelns sista två veckor, när progesteronet är högt och östrogenet lägre, är hon mer benägen att reagera med ökad irritablitetet och vill vara för sig själv. Östrogenet och progesteronet återställer varje månad hjärnans stressreaktioner. En flickas självförtroende kan vara högt ena veckan och bräckligt den följande.”
//s 53 //
”Hormonella förändringar och förändringar av serotoninnivån kan resultera i funktionsstörningar i hjärnans centrum för omdömet (det prefrontala cortex) vilket gör att dramatiska, okontrollerande känslor lättare kan ta sig fram från hjärnans primitiva delar.”
//s56 //
”Tonårsflickans humörsvängningar är därför, delvis på grund av de ökade emotionella impulserna från amygdalan, snabbare och mer dramatiska. Henners prefrontala cortex är som ett gammalt telefonmodem som tar emot bredbandssignaler. Det kan inte hantera den ökade trafiken från amygdalan och blir ofta överbelastat. Tonåringar anammar därför gärna en idé och rusar iväg, utan att begrunda följderna. De ogillar alla auktoriteter som försöker avstyra deras impulser.”

//s69 //
”Att våra mentala instinkter inte har ändrats på flera miljoner år kan förklara varför kvinnor världen runt söker efter samma idealiska egenskaper hos en långsiktig partner, enligt evolutionspsykologen David Buss. Buss studerade i fem år preferenserna vad gällde partnerval hos mer än tiotuse personer i trettiosju kulturer jorden runt – från västtyskar och taiwaneser till mbutipygméer och aleuteskimåer. Han upptäckte att kvinnor, i samtliga kulturer, bryr sig mindre om en potentiell makes yttre och är mer intresserade av hans materiella tillgångar och sociala status.”
//s 70 //
”Lövsalsfågelhonan gör liknande prioriteringar genom att välja den hanne som byggt det vackraste boet. Min make brukar skämta och säga att han är som en lövsalsfågelhanne, eftersom han byggde ett vackert hus flera år innan vi träffades som stod färdigt och väntade på mig. Kvinnor letar också, enligt forskarnas rön, efter partners som är i genomsnitt minst tio centimeter längre och tre och ett halvt år äldre. Dessa kvinnliga partnerpreferenser är universella. Forskarna drar av detta slutsatsen att de är en del av den nedärvda strukturen i den kvinnliga hjärnans system för val av partner – och fyller därför förmodligen en funktion.”
Enligt Robert Trivers, en banbrytande evolutionsbiolog vid Rutgers University utgör ett partnerval baserat på dessa attribut en intelligent investeringsstrategi. Den mänskliga artens honor har ett begränsat antal ägg och investerar betydligt mer när det gäller födande och uppfödande av barn än hannarna, så det lönar sig för kvinnan att vara extra försiktig med sina ”familjejuveler”. Det var där därför som Melissa inte hoppade i säng med Rob den första natten, trots att dopaminet och testosteronet som svallade i hennes hjärnas attraktionskretsar gjorde honom svår att motstå. Det var också därför som hon hade ett antal andra män aktuella i sin adressbok. Medan en man kan göra en kvinna gravid genom ett enda samlag och sedan dra vidare, har kvinnan framför sig nio månaders havandeskap, riskerna med förlossningen, månader av amning och den respektingivande uppgiften att se till att barnet överlever. Fortidens kvinnor som ställdes ensamma inför dessa utmaningar hade förmodligen varit mindre framgångsrika i spridandet av sina gener. Även om det har blivit moderna bland en del av dagens kvinnor att vara ensamstående mammor, återstår det att //s71 // se hur framgångsrik denna modell kommer att bli. Ännu i våra dagar innebär närvaron av en far i vissa primitiva kulturer en tredubblad chans till överlevnad för barnet. Det säkraste alternativet för kvinnorna är därför långvariga förhållanden med män som sannolikt stannar kvar, skyddar dem och deras barn samt förbättrar deras tillgång till mat, tak över huvudet och andra resurser.”
//s77 //
”Från ett experiment med kramar vet vi också att oxytocin utsöndras naturligt i hjärnan efter en tjugo sekunder lång kram av en partner – kramen bekräftar bandet mellan de kramande och aktiverar hjärnans tillitskretsar. Så låt inte en kille krama dig om du inte har för avsikt att lita på honom. Beröring, blickar, positiv emotionell interaktion, kyssar och sexuella orgasmer frigör också oxytocin i den kvinnliga hjärnan. En sådan kontakt kan sätta igång hjärnans kretsar för romantisk kärlek.”
//s 83 //
”Monogamigenen
Kärlekslivet hos olika underarter till sorkarna ger också en inblick i hjärnmekanismerna för monogami, något som praktiseras av endast fem procent av däggdjuren. Präriesorkarna är mästare i parbildning och bildar monogama, livslånga par efter sina maratonsamlag. Den amerikanska bergssorken slår sig däremot aldrig till ro med en enda partner. Forskarna har upptäckt att skillnaden beror på att präriesorkarna har något som fungerar som en gen för monogami, en liten bit DNA som bergsorkarna saknar. I och med att hennes förhållande med Rob blev allt stadigare, började Melissa oroa sig. Var Rob en präriesork eller en bergssork?
Så vitt forskarna vet, så återfinns bland mänskliga hannar beteenden på ens kala från total polygami till total monogami. Forskarna spekulerar i att skillnader i gener och hormoner kan ligga bakom dessa variationer. ”
//s84 //
”Eftersom kvinnor bara kan få barn var nionde månad, vill de bilda stabila parförhållanden med män som kommer att hjälpa dem att ta hand om barnen. Men verkligheten är mer komplicerad än så. Vi vet nu att även kvinnor är otrogna. Forskarna har funnit att honor av ”monogama” fågelarter verkar ha affärer för att försäkra sig om de bästa generna för sina ungar. Evolutionsforskarna har länge spekulerat att det som gäller för sparvar och tuppar även är giltigt för män.”
//s85 //
”Konstigt nog kan ett tillstånd av romantisk kärlek få ny kraft av hotet om eller rädslan för att förlora den andre – eller bli övergiven. Förnimmelsen av passionerad kärlek i hjärnkretsarna ökar faktiskt i intensitet hos både män och kvinnor som blir övergivna. Detta område i hjärnan längtar desperat och hungrigt efter den älskade. Abstinensen – liksom vid nertrappning av en drog – tar över. Ibland känner man sig som om hela ens existens är hotad, och ett larmtillstånd av rädsla uppstår i amygdalan. Cingulum – den del av hjärnan som används för oro och krititiskt omdöme – börjar generera negativa tankar om förlust av den älskade. I detta högmotiverande, uppmärksamma tillstånd grips man av besatta tankar på återförening. Tillståndet framkallar inte tillit och närhet, utan ett smärtsamt, intensivt sökande efter den älskade. ”
//lite längre ner sid85 //
”Den stimulerande utvidgning av jaget som skedde så raskt under kärlekens förälskelsefas är nu i en smärtsam tillbakagång. Och när kvinnor upplever svek eller förlorad kärlek, reagerar de också annorlunda än män. Män som blir övergivna är tre till fyra gånger mer självmordsbenägna än kvinnor. Kvinnor, å andra sidan, sjunger ner i depression. Övergivna kvinnor kan inte äta, sova, arbeta eller koncentrera sig. De gråter hela tiden, drar sig undan från sociala aktiviteter och tänker på självmord.”
//s143 //
”Amygdalan aktiverar också cortex, hjärnans underrättelseavdelning, som bedömer och analyserar den känslomässiga situationen och avgör hur mycket uppmärksamhet den förtjänar. Om cortex upptäcker tillräckligt med känslomässig intensitet, signalerar den till amygdalan att väcka den medvetna hjärnans uppmärksamhet. Det är i detta ögonblick som vi översköljs av medvetena emotionella förnimmelser. Fram till dess sker all hjärnbearbetning bakom scenen. Hjärnans beslutscentrum, eller det verkställande organet – prefrontala cortex – kan nu avgöra vad reaktionen ska bli.”

Fick du en känsla. Rätt intressant eller hur?! 

onsdag 1 juli 2015

Boken: Slut på ursäkter av Wayne W. Dyer

För ganska länge sen läste jag boken om att bryta med sitt tankemönster. Jag vill minnas att jag tyckte boken var bra. Nedan följer några texter.

Bokutdrag från boken


Slut på ursäkterna! – Bryt vanemässiga tankemönster
Av Wayne W. Dyer


//s 27 //

”En kort text ur Dhammapada* ger en känsla för den resa vi gör på väg mot vår egen inneboende perfektion och insikten om oss själva. Ta in denna djupa visdom och införliva dess budskap med vår moderna förståelse för genetik och memetik. ”Allt vi är, är resultatet av det vi har tänkt. Det byggs på våra tankar. Det utgörs av våra tankar. Om man talar eller agerar utifrån en ren tanke följs man av lyckan, likt en skugga som man inte kan bli av med.”
//s 42, precis i början av kapitel 3, Ursäktskatalogen //
Inget faktum är så uppmuntrande som människan obestridliga förmåga att lyfta sitt liv genom en medveten strävan.
Ur Walden av Henry David Thoreau
Jag känner en tydlig samhörighet med Henry David Thoreau när jag upplever naturen vid Waldendammen i Massachusetts. Jag har besökt hans hem i Concord många gånger, mediterat vid hans skrivbord och vilat på hans säng för att förstärka den magiska förbindelsen. Citatet ovan har så stark innebörd för mig att det faktiskt påverkade skrivandet av den här boken.
Jag har ibland anklagats för att vara en Kulla-Gulla som erbjuder hopp till dem som inte har något. En del tycker jag är naiv med min filosofi om människans förmåga att lyfta sitt liv till högre nivåer av frid, kärlek och glädje. Men jämförelsen med Kulla-Gulla är ingenting som stör mig. Vad kan vara mera inspirerande än någon som växer upp föräldralös i fattigdom och ändå är så positiv och kreativ? Om jag ska jämföras med någon tycker jag nog snarast att det är positivt att jämföras med Kulla-Gulla, och jag tror att många av Thoreaus samtida kan ha betraktat honom på ungefär samma sätt.
Thoreau lämnade människans fördärvade värld för att leva i naturen med träd, djur och vädret som lärare. Han upptäckte en extatisk medvetenhet om det liv som strömmar genom hela jorden, och det var //s43// detta som gjorde honom så optimistiskt inställd till hela mänsklighetens potential. Hans budskap är i grunden detta: Inse att det finns en okänd och extatisk aspekt av din existens. Var medveten om att detta gudomliga element är en del av dig själv. Börja lita på din underliggande natur genom att bli medveten. Med andra ord: ursäkter, vik hädan!”
//s 67 //
”Min rädsla grundade sig i min bristande tillit till mig själv, och den hämtade sin kraft i tankevirus från hela mitt liv. Men när jag lade om kurs från rädsla till kärlek hände något fantastiskt som befriade mig från de gamla tankemönstren: Jag såg hur jag vilade i famnen på en kärleksfull närvaro. ”
//lite längre ner samma sida//
"Rädslan knackade på dörren. Kärleken svarade, men det fanns ingen där."
  //s 86 //
”Genom att hålla fokus på det jag har för avsikt att skapa, genom att tro på att universum förser mig med det jag behöver och genom att veta att jag är värdig att ta del av källans överflöd har jag fortsatt att dra till mig välstånd. Och min avslappnade inställning till det som kommer till mig – att jag inte vill ha mer och mer – gör det lätt att släppa taget. Det som fortfarande är ett mysterium för så många är en enkel sanning för mig.

Lev i ett tillstånd av tacksamhet, och låt det vördnadserbjudande men oförklarliga Tao fortsätta att göra ingenting och lämna ingenting ogjort. Fokusera på det du har och hur tacksam du är för det i stället för att be om mer – vilket förutsätter brister och därför skapar en vibration som matchar vibrationen hos fler brister."
Wayne W. Dyer - Slut på Ursäkterna - Bryt vanemässiga tankemönster.
Wayne W. Dyer - Slut på Ursäkterna - Bryt vanemässiga tankemönster.

Genom att hålla fokus på det jag har för avsikt att skapa....

söndag 23 juni 2013

Bokutdrag Steve Jobs – en biografi av Walter Isaacson

Bokutdrag Steve Jobs – en biografi av Walter Isaacson (svensk upplaga, Albert Bonniers förlag)
(Översättning av Thomas Engström och Roland Poirier Martinsson)
Jag börjar inse att Steve Jobs var lite av ett geni efter att ha läst den här boken. Vissa formulering, vissa tankar som Steve Jobs har imponerar på mig. Hans fokus och ledaregenskap, både inspirerar och var säkerligen frustrerande, men i grunden finns en övertygelse i att göra fantastiska produkter.
Jag själv har aldrig ägt en Appleprodukt, så jag är ingen Apple-fan boy. Snarare har jag tagit den andra sidans parti, jag har föredragit datorsystem med öppenhet. Inte vara tvungen att köra en viss programvara osv. Jag har upplevt att Apples produkter varit begränsade i att stödja andras protokoll och andras tekniker. Steve Jobs har alltid velat ha kontroll över sina system, för att göra dom lättanvända. För att ge användaren en upplevelse av enkelhet. Och Apple har ju onekligen lyckas, jag ser iPhones överallt. Enkla att använda och dess funktion duger uppenbarligen gott för det flesta. Apple har också alltid vara duktiga på att göra snygga produkter.
Själv minns jag dock min första kontakt med en Apple-produkt med skepsis. Jag gjorde ett jobb på ett företag som nästan bara hadde Macintosh? (appledatorer var det i alla fall) .. och min första intryck efter att ha installerat ett program på datorn var.. "Vaddå, bara en enda knapp på musen", det kändes inte alls bra. Steve har velat ta bort så mycket knappar som möjligt i sin minimalistiska jakt. Ingen på och av knapp på vissa av sina produkter osv. Snarare har han velat lösa saker med innovativt agerande istället, och han har onekligen gjort mycket bra produkter eftersom han fick fart på Apple igen när dom var nära att gå i konkurs.

Jag läser många böcker och jag skriver egentligen bara i bästa fall om dom som jag läst färdigt. Resten förtjänar ingen uppmärksamhet kan jag tycka. Den här boken är RIKTIGT bra. Och jag förstår varför boken rekommenderas av så många av mina förebilder. Jupp! Jag har läst alla 635 sidor!.. Det säger en hel del.. Jag rekommenderar den varmt! Läsaren får följa Jobs under uppväxten och hans och Stephen Wozniaks första start av ett företag. Det är mycket humor i boken också. Steve Jobs karaktär är fascinerande och kul att följa. Framförallt gillar minimalismtankarna för fokus, och sökande efter enkelhet. Hans intressen för zenbudissm gör mig också nyfiken. Det är något jag ska utforska mer!
Nedan lite bokudrag:

//Det klassiska Examenstalet på Stanford, Universitetets avslutningsdag i juni 2005, s 516 //

"Att komma ihåg att jag snart är död är det viktigaste verktyg jag någonsin stött på för att hjälpa mig att med livets stora beslut. Nästan allt – alla yttre förväntningar, all stolthet, all rädsla att göra bort sig eller misslyckas – alla dessa saker försvinner nämligen när man ställer dem mot döden, och kvar finns bara det som verkligen är viktigt. Att komma ihåg att man ska dö är det bästa sättet att undgå fällan att tro att man har något att förlora. Man är redan naken. Det finns ingen anledning att inte följa sitt hjärtas röst."


// Om Jobs fokus, energi och hans driv mot enkelhet, minimalism och zenträning. S 628 //
”Jobs intensitet var också synlig i hans förmåga att fokusera. Han gjorde prioriteringar, riktade sin laser mot dem och filtrerade bort störande moment. Om något engagerade honom – gränssnittet för den första Macen, formgivningen av iPod eller iPhone, att få med skivbolag i iTunes Store – så var han outtröttlig. Men om det var något han inte ville ha med att göra – ett juridiskt bekymmer, en affärsdetalj, sin cancerdiagnos, familjens dragningskraft – så ignorerade han det med bestämdhet. Detta fokus gjorde att han kunde säga nej. Han fick Apple tillbaka på banan genom att avbryta alla utom ett fåtal kärnprodukter. Han gjorde apparater enklare genom att eliminera knappar, mjukvara enklare genom att eliminera egenskaper och gränssnitt enklare genom att eliminera möjligheter.
Förmågan att fokusera och kärleken till enkelhet tillskrev han zenträningen. Den förfinade hans känsla för intuition, visade honom hur man kunde filtrera bort allt sådant som störde eller var onödigt, och närde inom honom en estetik grundad på minimalism.
Tyvärr framkallade zenträningen aldrig något direkt zenliknande lugn eller inre frid hos honom, och även det är en del av hans eftermäle. Han var ofta spänd och otålig, egenskaper som han aldrig försökte dölja. De flesta människor har ett filter mellan tanke och tal, som modererar deras brutal känslor och skarpa impulser. Inte Jobs. Han gjorde en poäng av att vara brutalt ärlig. >>Mitt jobb är att säga när något suger, snarare än att linda in det<<, sa han. Det gjorde honom karismatisk och inspirerande, men ibland också rent ut sagt till en skitstövel.”

Är du det minsta datorintresserad tror jag också att den här boken är än mer intressant att läsa!
Den får 5 poäng av 5 möjliga.

söndag 19 maj 2013

Ikea älskar Ryssland, kort bokrecension

IKEA älskar Ryssland: en berättelse om ledarskap, passion och envishet

Författare: Lennart Dahlgren (bl.a. ordförande i Fastighetsbolaget Ruric)

Jag tycker detta var en bra och intressant bok. Jag läste färdigt boken vilket är ett gott betyg!


Ikea älskar Ryssland, av Lennart Dahlgren
Ikea älskar Ryssland, av Lennart Dahlgren



IKEA älskar Ryssland – en berättelse om ledarskap, passion och envishet
av Lennart Dahlgren

Nedan ett utdrag ur boken
//s 20 //
”Ju jävligare, desto bättre
Ett utmärkande drag i IKEA-kulturen är att aldrig vara riktigt nöjd. Det finns ingenting som inte går att förbättra. Företaget drivs framåt //s21 // genom viljan att alltid sträva efter att förbättra och utveckla allting. Inom detta område är Ingvar själv den oöverträffade läromästaren – han ser möjligheter i alla situationer, stora som små, och uttrycker det med sina numera klassiska ord: ”Det mesta är ännu ogjort – underbara framtid.” Denna inställning leder till att man inom företaget söker och ser möjligheter i stället för problem.
Ju svårare situation du har hamnat i, desto större kreativitet måste du använda för att förändra din situation och desto större möjligheter har du att hitta bra lösningar.
Vem vet om det överhuvudtaget hade funnits ett IKEA i dag om inte de svenska möbelhandlarna hade tvingat de svenska leverantörerna att bojkotta företaget. Detta medförde att Ingvar fick söka upp nya inköpsmarknader. Därigenom kunde han erbjuda ännu lägre priser till kunderna. Motgång efter motgång har bara stärkt IKEA.
Detta sätt att tänka och handla är någonting enastående och i grund och botten enkelt. Det skapar ett lugn när man hamnar i svårigheter. Att se möjligheter i svårigheter har varit ett ledmotiv i mitt eget liv. Jag vet inte hur ofta Ingvars ord har ringt i mina öron under Rysslandstiden. ”Ju jävligare det är, desto bättre är det för oss. Om det vore enkelt vore ju alla där.”




Boken: Bli en VINNARSKALLE av Olof Röhlander



Bli en VINNARSKALLE – Handbok i mental träning
Av Olof Röhlander (årets talare 2011, Talarforum)

Eftersom jag läste igenom hela boken blir det således ett gott betyg. Inte det bästa jag läst, men helt klart läsvärt. Jag har svårt att sammanfatta boken så för att hjälpa till har jag har samlat några utmärkta utdrag från boken nedan:


Läsvärd bok av Olof Röhlander - Bli en VINNARSKALLE - Handbok i mental träning.
Läsvärd bok av Olof Röhlander - Bli en VINNARSKALLE - Handbok i mental träning.

//s 114 //
”Det finns över 10 000 professionella talare i Sverige. De flesta av dessa har hemsidor och det finns många talarförmedlingar som hänvisar till dem. Jag märkte att det inte tillförde mig något positivt att gå in där och läsa om hur bra alla andra var. Detsamma gällde att gå och lyssna på kollegors föredrag. Jag valde därför hösten 2009 att köra mitt eget race istället, att tänka att framrutan ska vara större än både backspegel och sidospeglar.”
//s 115 //
Alternativ 4 – Gör det till ett måste. Gör som härföraren Hernán Cortés när han landsteg i Mexico år 1519 och ”bränn skeppen bakom dig” (i verkligheten sänkte han dem) så att det bara finns en väg och det är framåt. Tvivel kan försvinna om det inte finns någon plan B, inga alternativ, ingen väg ut.”

//s 119 //
”NÄR DU FÅTT ETT MINDRE LYCKAT RESULTAT
Den 10 maj år 2011 gjorde någon ett misstag. En bortglömd våtdammsugare i reaktor två i Ringhals gjorde att trycket ökade, vilket i sin tur ledde till att våtdammsugaren började brinna. Kärnkraftsbolaget förlorade i och med detta, enligt uppgifter till TT, inkomster på hela 1,8 miljarder kronor.”
//Egen kommentar:
// (saneringsarbete tog sju månader).Våtdammsugaren glömdes kvar trots alla checklistor. När trycket ökade så kortslöts våtdammsugaren och en brand uppstod. Incidenten uppstod samtidigt som täthetsprovning av reaktorinneslutningen genomfördes.. kostsamt för Vattenfall som ägde ca 70 % och EON resten  //

//s 121 //
”Allt började med ett misslyckat experiment. Spencer Silver på företaget MP försökte uppfinna det starkaste limmet som någonsin funnits. Resultatet? Det sämsta limmet genom tiderna. Spencer Silver körde fast och visste inte hur han skulle för att för att komma vidare. Hans kollega Arthur Fry kunde dock hitta användningsområden för just ett sådant lim, och ur det skapades post-it-lappen. Det som verkade vara ett fiasko visade sig vara en mästerlig uppfinning.”
//samma sida i en grålaminerad ruta står följande//
”De enda misstag du egentligen lider av är de som inte lär dig något.”
//Företaget heter enlig Wiki 3M. Det tog ett antal år innan Art Fry, hans kollega hittade ett bättre användningsområde //

//s 128 //
”Alternativ 4 – Skapa en bra miljö. Världens kanske mest berömda hotell heter Chelsea Hotel och ligger på 23: gatan på Manhattan i New York. Så många låtar som skapats där, så många dikter, böcker, tavlor. Alla samlades där under lång tid, just för att den kreativa miljön och de människor som fanns där. Vilket är ditt Chelsea Hotel? Ju mer du kör fast, desto viktigare blir omgivningen.”
//lite längre ner samma sida//
”Om vi nu ska ha en tråkig konferens (det är förvisso en inställningsfråga, men bortse från det) i Malmö så underlättar det om konferensen är på våning 54 i Turning Torso istället för i en trist konferenslokal på jobbet. Vi blir gladare, vi blir mer kreativa, vi hittar lösningar, allt beroende på att vi är i en miljö som är inspirerande och speciell. Jag har till exempel skrivit en hel del av mina veckobrev och även en del av den här boken i en grön fåtölj på Scandic Anglais i Stockholm. Dels för att det ger mig flow men också för att jag gillar hotell, det är en miljö som passar mig när jag ska jobba.”
 









torsdag 14 februari 2013

Bok: How I Found Freedom in an Unfree World, A Handbook for Personal Liberty

Det här inlägget skrev jag på Levafri siten, men jag lägger även upp bokrecensionen här:


Nu har jag läst färdigt boken jag läst den senaste veckan (och skrivit lite små inlägg om)!  
How I Found Freedom in an Unfree World 
 - A Handbook for Personal Liberty
av Harry Browne. Den här boken gav mig en hel del nya tankar! Boken nämndes i ett kommentarsfält hos Bow Wells eminenta blogg, och jag blev genast nyfiken. Boken är rak på och den känns väldigt ärlig. Att alltid tala sanning är en av ”grejerna” som Harry förespråkar och det känns. Genuint ärlig, inte något politiskt korrekt prat som bara känns krystat och tillrättalagt.

Harry Browne: How I Found FREEDOM in an UNFREE WORLD   - A Handbook for Personal Liberty
How I Found FREEDOM in an UNFREE WORLD

 - A Handbook for Personal Liberty


 
Först går Harry igenom 13 st. fällor som det är lätt att hamna i.


  • 1 The Identity Traps
  • 2 The Intellectual and Emotional Traps
  • 3 The Morality Trap
  • 4 The Unselfishness Trap
  • 5 The Group Trap
  • 6 The Government Traps
  • 7 The Despair Trap
  • 8 The Rights Trap
  • 9 The Utopia Trap
  • 10 The Burning-Issue Trap
  • 11 The Previous Investment Trap
  • 12 The Box Trap
  • 13 The Certainty Trap


Jag känner igen mig att falla i dessa s.k. fällor väldigt ofta. Och då är man inte fri. Harry Browne resonerar rationellt igenom varje fälla och hur du kan undvika dessa.
Sen går han vidare igenom hur han blivit bland annat gjort sig fri från staten, från dåliga relationer, friare från svartsjuka, affärsproblem, familjeproblem, fri från den s.k. trampkvarnen (hamsterhjulet), fri från olika anspråk osv. Göra dig fri från ansvarsförbindelser mm. Det finns såklart massor av Harry åsikter om ditt och datt, men på det hela taget var det för mig väldigt intressant läsning. Du som läsare bör vara beredd på att Harry Browne är en klassisk libertarian och även ställt upp i presidentvalet 1996 och 2000. Och har du inte ett öppet sinne så kanske du inte tar dig igenom ”politiken”. Den här boken skrev dock betydligt tidigare, närmare bestämt 1973. Boken, den känns lika aktuell idag. Jag upplever boken som lättläst och den kommer få dig att tänka till eftersom det finns en hel del tankar som sticker ut från det vanliga ”tugget”.
Boken avslutar väldigt motiverade med ”A Fresh Start” (Start from Zero tekniken). En nystart helt enkelt. Något som du får läsa om själv, men jag känner att jag i alla fall på väg åt det hållet. Första steget är att göra mig fri från prylar. Jag blir väldigt inspirerad av boken och kommer hädanefter läsa mer av Harry Browne. Spontant känner jag att jag blir väldigt imponerad av Brownes rationella tänkande, det är logiskt resonerande helt enkelt. Ej känslomässigt.
Om du har tankar åt hållet att leva enklare, mindre komplicerat, och med framförallt med mer frihet är den här boken ett måste att läsa! Och om du är redo kommer boken troligen förändra ditt liv.

Boken får 5 poäng av 5 möjliga. Gott betyg alltså! Boken får så högt betyg på grund av att den utvecklade mitt tankesätt. Jag utvecklades helt enkelt (vill jag inbilla mig)

Har du någon bra bok du vill tipsa om?

onsdag 16 januari 2013

Philosofisk läsning om att segla..

Philosofiska böcker om segling:

Sensible Cruising: The Thoreau Approach : A Philosophic and Practical Approach to Cruising


http://www.amazon.com/Sensible-Cruising-Approach-Philosophic-Practical/dp/0877422885

(jag tror denna tar upp en del segling, men ej säker, jag har inte läst någon av böckerna, än)
Cape Cod - Henry David Thoreau
http://www.amazon.com/Cape-Cod-Henry-David-Thoreau/dp/1420927124

Följande finns på stadsbiblioteket i Västerås som jag ska läsa (jag bokade den nyss):
Thoreau's guide to Cape Cod: based on Cape Cod by Henry David Thoreau
Av Adams, Alexander B.