tisdag 7 maj 2013

Benjamin Franklin Självbiografi

Jag har just läst en bok jag kan rekommendera. Benjamin Franklins självbiografi. Denna upplag är tryckt 1964. (Han levde mellan 1706-1790)


Redan som liten pojke blev Benjamin Franklin (en av grundarna till USA:s självständighetsförklaring, United States Declaration of Independence) förtjust att läsa böcker. Alla småslantar som Benjamin fick användes i princip alltid till att köpa böcker. //källa s32 i boken om självbiografi, svensk översättning) //.  Vid en ålder av tolv år gammal skrev han under ett lärlingskontrakt för att bli boktryckare. Detta gav honom tillgång till bättre böcker och detta utnyttjade Benjamin genom att låna böcker som lånats på kvällen och ibland satt uppe större delen av natten för att hinna läsa boken innan den behövdes återlämnas på morgonen efter så att ingen märkte det. Genom böckerna lärde sig

Så Benjamin Franklin hamnade tidigt i boktryckarbranschen (hos sin bror).  Vad som utmärker boken är den oerhörda klokhet som Benjamin besatt redan vid ung ålder. Man får följa hur Benjamin utvecklas och blir duktig på att hantera människor, hur Benjamin till en början använde en den s.k. sokratiska metoden för att diskutera, ställa frågor osv..
Min stora behållning är att läsa om hur livet var på 1700-talet, och det känns konstigt att läsa om men man som ter sig så lärd och bildad trots att utbudet såklart var betydligt sämre. Jag finner att jag har mycket att lära av Franklin. Det finns kloka, tänkvärda små pärlor att samla i filosofins tecken i den här boken. Väl värd att läsa. Det är inte ofta jag läser en hel bok, men i denna läste jag allt som var skrivet av Benjamin Franklin. Det finns också lite andra brev och förord i den här boken som kanske inte innehåller det jag söker.

Biografin berättar om Franklins tjänster för sina medborgare och hur staden (Philadelphia) och provinsen (Pennsylvania) utvecklas och tar stora framsteg. Bland annat införande av gatustensbeläggning, gaturenhållning och gatubelysning. Han införde nya träd, nya sädesslag och gödningsämnen. Listan fortgår: uppfinnare av en berömd amerikansk spis, bildandet av en medborgarbrandkår, hur han är med och grundar den högskola som senare utvecklas till Pennsylvanias universitet. Han var även uppfinnare av åskledare. (även om detta knappt sägs i boken).
Benjamin Frankling - Självbiografi. Klart läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar