söndag 19 maj 2013

Boken: Bli en VINNARSKALLE av Olof Röhlander



Bli en VINNARSKALLE – Handbok i mental träning
Av Olof Röhlander (årets talare 2011, Talarforum)

Eftersom jag läste igenom hela boken blir det således ett gott betyg. Inte det bästa jag läst, men helt klart läsvärt. Jag har svårt att sammanfatta boken så för att hjälpa till har jag har samlat några utmärkta utdrag från boken nedan:


Läsvärd bok av Olof Röhlander - Bli en VINNARSKALLE - Handbok i mental träning.
Läsvärd bok av Olof Röhlander - Bli en VINNARSKALLE - Handbok i mental träning.

//s 114 //
”Det finns över 10 000 professionella talare i Sverige. De flesta av dessa har hemsidor och det finns många talarförmedlingar som hänvisar till dem. Jag märkte att det inte tillförde mig något positivt att gå in där och läsa om hur bra alla andra var. Detsamma gällde att gå och lyssna på kollegors föredrag. Jag valde därför hösten 2009 att köra mitt eget race istället, att tänka att framrutan ska vara större än både backspegel och sidospeglar.”
//s 115 //
Alternativ 4 – Gör det till ett måste. Gör som härföraren Hernán Cortés när han landsteg i Mexico år 1519 och ”bränn skeppen bakom dig” (i verkligheten sänkte han dem) så att det bara finns en väg och det är framåt. Tvivel kan försvinna om det inte finns någon plan B, inga alternativ, ingen väg ut.”

//s 119 //
”NÄR DU FÅTT ETT MINDRE LYCKAT RESULTAT
Den 10 maj år 2011 gjorde någon ett misstag. En bortglömd våtdammsugare i reaktor två i Ringhals gjorde att trycket ökade, vilket i sin tur ledde till att våtdammsugaren började brinna. Kärnkraftsbolaget förlorade i och med detta, enligt uppgifter till TT, inkomster på hela 1,8 miljarder kronor.”
//Egen kommentar:
// (saneringsarbete tog sju månader).Våtdammsugaren glömdes kvar trots alla checklistor. När trycket ökade så kortslöts våtdammsugaren och en brand uppstod. Incidenten uppstod samtidigt som täthetsprovning av reaktorinneslutningen genomfördes.. kostsamt för Vattenfall som ägde ca 70 % och EON resten  //

//s 121 //
”Allt började med ett misslyckat experiment. Spencer Silver på företaget MP försökte uppfinna det starkaste limmet som någonsin funnits. Resultatet? Det sämsta limmet genom tiderna. Spencer Silver körde fast och visste inte hur han skulle för att för att komma vidare. Hans kollega Arthur Fry kunde dock hitta användningsområden för just ett sådant lim, och ur det skapades post-it-lappen. Det som verkade vara ett fiasko visade sig vara en mästerlig uppfinning.”
//samma sida i en grålaminerad ruta står följande//
”De enda misstag du egentligen lider av är de som inte lär dig något.”
//Företaget heter enlig Wiki 3M. Det tog ett antal år innan Art Fry, hans kollega hittade ett bättre användningsområde //

//s 128 //
”Alternativ 4 – Skapa en bra miljö. Världens kanske mest berömda hotell heter Chelsea Hotel och ligger på 23: gatan på Manhattan i New York. Så många låtar som skapats där, så många dikter, böcker, tavlor. Alla samlades där under lång tid, just för att den kreativa miljön och de människor som fanns där. Vilket är ditt Chelsea Hotel? Ju mer du kör fast, desto viktigare blir omgivningen.”
//lite längre ner samma sida//
”Om vi nu ska ha en tråkig konferens (det är förvisso en inställningsfråga, men bortse från det) i Malmö så underlättar det om konferensen är på våning 54 i Turning Torso istället för i en trist konferenslokal på jobbet. Vi blir gladare, vi blir mer kreativa, vi hittar lösningar, allt beroende på att vi är i en miljö som är inspirerande och speciell. Jag har till exempel skrivit en hel del av mina veckobrev och även en del av den här boken i en grön fåtölj på Scandic Anglais i Stockholm. Dels för att det ger mig flow men också för att jag gillar hotell, det är en miljö som passar mig när jag ska jobba.”
 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar